Beslist

beslist

De auteurs Heath & Heath van het boek De plakfactor hebben nu een mooi boek geschreven over besluitvorming. Psychologisch onderzoek toont aan dat vooringenomenheid en irrationaliteit leidt tot een matige besluiten. We zijn overmoedig, we denken “wat de ander niet lukt, lukt mij wel”.

Op basis van wetenschappelijke onderzoeken komen zijn met een handig model om je besluitvorming aanzienlijk te verbeteren. Zij geven daarbij aan dat mensen slechte beslissers zijn, zeker als het over de toekomst gaat.

De auteurs geven aan dat veel bedrijven besluiten nemen als ware zijn tieners. “ga ik wel of niet naar het feest” terwijl er meerdere alternatieven zijn.

Helaas is onze scope vaak beperkt tot twee opties, we verzamelen

daarbij vooral informatie die mooi aansluiten bij wat we al denken, of het is politiek handig om geen kritiek te geven. Het aanstellen van een ‘advocaat van de duivel” is dan een slimme oplossing.

Heath schrijft dat het besluitvormingsproces een factor zes belangrijker is dan de analyse. Door een goed proces wordt de analyse beter,

Het is voor mij een eye-opener dat de kwaliteit van beslissen zo snel omhoog kan gaan. Via slideshare kunt u mijn presentatie doornemen en zo meer te weten komen over dit onderwerp.

Contagious

9200000007528463

Jonah Berger professor bij de Warton University heeft onderzocht waarom sommige dingen viral gaan. Er zijn 6 principes waarom dingen viral gaan. Het geeft een “recept” hoe je de kans op een viral kunt vegroten. Hoe kan ik “besmettelijke” inhoud (=contagious content) maken. Het ligt niet aan de boodschappers dat een product viral gaat maar aan de juiste inhoud volgens Berger. Dus vergeet hoe je die early adopters kunt bereiken en focus op het recept voor virale inhoud.