Verbaal meesterschap- deel 2 spreken met impact Remco Claassen

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×

H6. De drie pilaren van beïnvloeding

Zorg ervoor dat mens na jouw psreekmoment: iets gaan doen, iets gaan laten of iets nooit meer vergeten.  Bedenk dus goed wat je wilt bereiken voordat je spreekt!

Mensen kunnen maar 5-plus-of-min-2 dingen onthouden. Stop dus met het overladen van je publiek met al je kennis! Stel je publiek naar afloop twee vragen: “wat vond u ervan (gevoel)?” en “waar ging het over?” Vergeet die powerpoint, weg met de beamer! De kern is: wat moeten mensen voelen en welke vier a vijfpunten moeten ze doen, laten of nooit meer vergeteren. Dat wordt onze focus.. zonder beamer!

Reeds na 5 minuten neemt de concentratie dramatisch af. Wil je langer spreken maak dan gebruik van de drie pilaren:

  • Educatie (gebruik deze het meest spaarzaam van de drie)
  • Entertainment (brandstof voor de luisteraar. Geeft energie, verhalen, anekdotes)
  • Empowerment (gaat maken dat mensen in actie komen. Ze motiveren om iets te willen. Het is sales, je verhaal verkopen)

Bij trainingen, lezingen en presenteren gaat het om 80% techniek en 20% inhoud.

H.7 Hoe krijg je de aandacht?

  • Eerste fase is Connect
  • Tweede fase is Locking
  • Derde fase is Activating moment

Een connect bestaat uit twee onderdelen: de grab en de preframe.

De grab begint altijd met een vragend voornaamwoord:

  • wie heeft er weleens…’
  • wat maakt dat…
  • hoe kunnen wij
  • welke lessen zijn er..
  • wanneer weet u zeker dat
  • en bovendien waarom…

Het effect van een vraag op de aandacht van de ander is fenomenaal! Als ware het een pavloviaans belletje ontstaat er een kwispel en een verlangen bij die gene aan wied de vraag is gesteld. Wanneer je vervolgens door een preframe dit verlangen invult en de belofte doet dat er een ‘wordt’ in het vooruitizcht ligt, is de connect een feit. Je stelt dus een aantal dwingende vragen, gevolgd door een beloning aan het eind.

Pre-frame:

  • na mijn presentatie..
  • straks wanneer we klaar zijn
  • aan het eidn van deze meeting
  • binnen een paar minuutjes
  • nog voor jullie straks vertrekken

En dan ter afsluiting ga je er’en. Gebruik woorden als beter, makkelijker, snelles, krachtiger, eenvoudiger, effectiever, goedkoper

H.8. Spreek de drie talen van je publiek.

Spreek en gebaar afwisselend op drie golflengtes: kinesthetisch, auditief en visueel (VAK. Claassen noemt ze kino, audio, video).  Elk type heeft zijn eigen woordkeuze en uitdrukkingen, spreeksnelheid, volume, klankleuren en de mate van diversiteit daarin, ondersteunende gebaren en de heftigheid waarmee ze worden ingezet.

H.9. Lichaam & Ruimte

Beweeg alleen als het een doel heeft. Je hebt een hoofdstip en je beweegt:

  • De horizontale as gebruik je voor alle opsommingen, veranderingen en overgangen. Voorbeeld 1- naar links – voorbeeld 2- naar links- voorbeeld 3.
  • De horizontale as. Alle oude momenten in het leven liggen linksachter, alle nieuwe momenten in het leven rechtsvoor. Dit moet je wel spiegelen als je voor een zaal staat. Dus rechts is dan verleden en links de toekomst
  • De verticale as gebruik je voor alle intensiveringen. De mate van detail, relevantie, intimiteit of drama. Van zakelijk naar persoonlijk, van globaal naar detail, van allemaal naar alleen jullie, van cijfers naar gevoel, van nejtes naar schunnih, van politiek correct naar stiekeme roddel. Let op: je VAK-frequenties moet mee veranderen op de verticale as.

H.10 Parallelle communicatie

Parallelle communicatie is je spraak ondersteunen met iconische gebaren. Denk daarbij aan het programma Hints of aan gebarentaal.

H.11. De kracht van hypnose

Bij hypnose is er sprake van:

  • Een dwingende fixatie van aandacht (pendel)
  • En een dwingende monoloog (‘ga in gedachten terug naar de kleuterschool..’)
  • Om het bewustzijn te kunnen besturen.

Remco Claassen past dit als volgt toe:

  • Let op, luister aandachtig, Kijk eens naar dit, luister naar, lees nogmaals de volgende zinnen, voel je ‘m, dringt het tot je door, neem even afstand van wat er zojuist is gebeurd, laat deze woorden goed op je inwerken, loop eens in gedachten naar al die momenten, zie je wat ik zojuist heb gedaan, heb je in de gaten hoe krachtig dit inzicht is, nu weer even rustig terug, adem diep en rustig, concentreer je op, ga in gedachten. Allemaal directieve commando’s.

Pre-pumpers: De crux zit hem, eigenlijk mag ik dit niet zeggen, wat mij enorm verbaasd is het volgende, wat veel mensen niet weten, uiermate genant eas het volgende, kijk bijzonder uit met, werkelijk onwaarschijnlijk wat er toen gebeurde.

De favoriete van Claassen: Beste mensen, je mag alles vergeten wat vandaag besproken is. Maar neem in ieder geval mee…. (zaal spitst haar oren en maakt aantekening).

Harry Donker

Harry Donker

Harry Donker heeft 15 artikelen geschreven.

Opleidingsmanager Commerciële Economie bij de Hogeschool Windesheim te Zwolle sinds 2007 en voorzitter van het landelijk overleg CE. Verantwoordelijk voor de minor Sales & Accountmanagement. Tot 2004 meer dan 25 jaar gewerkt in de Marketing, Management en Sales bij o.a. LIGA, LU, de Beukelaer, Storck BV, Royal Talens B.V en Friesche vlag. Marketing Nima C en Master of Education zijn de hoogst genoten opleidingen.

(0/5)0
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *